» Mijn fruitdieet
Foto Verzameld en van commentaar voorzien door BrahmAhUM
Mijn FRUITDIEET

De laatste jaren heb ik mij meerderen malen afgevraagd hoe het zou zijn om alléén fruit te eten. Nu zocht ik eerst eens wat informatie op internet, en vond dat ook. Ik was zeer verrast toen ik een site vond waarop stond dat een mens van fruit kan leven. Ik had vroeger wel eens gehoord dat er mensen waren die zichzelf in leven hadden gehouden met sinaasappels en zo, maar dat was alleen maar in een noodsituatie. En dan lees ik nu ineens dat er mensen zijn die zich alleen maar voeden met fruit en noten. En ze beweren ook nog dat dat het beste voedsel is voor de mens. Het schijnt allerlei voordelen te hebben, teveel om op te noemen. Ik wil hier mijn ervaring met de omschakeling naar het fruit dieet vastleggen. Het leek me het beste om dat gelijk vanaf het begin te doen.

Tot nu toe was ik vegetariër sinds een aantal jaren. Daarvoor was ik een vegetariër, die heel af en toe een keer vlees at(om de paar maanden) uit bezorgdheid dat ik iets tekort zou komen. Toen het me duidelijk werd dat die bezorgdheid niet nodig was ben ik volledig vegetariër geworden. Nu wil ik zoveel mogelijk overschakelen op fruit.
Als kind schijn ik alles gegeten te hebben; toen ik het ouderlijk huis verliet en op mij zelf ging wonen ging ik eten wat ik lekker vond, met tegelijkertijd veel aandacht voor gezond voedsel. Thuis was het hoofdzakelijk aardappels, groentes en vlees. Éénmaal op mij zelf werd het pasta, rijst en tweemaal per week frituren. Dat heb ik jaren volgehouden; totdat vlees mij begon tegen te staan; ik kon alleen al de geur niet meer verdragen, ik begon te kokhalsen als ik vlees uit de verpakking moest halen. Ik begon er echt van te walgen en begon steeds minder vlees te eten. Toen ik begon te merken dat ik een buikje begon te krijgen stopten ik met frituren; binnen enkele weken was het buikje weg, tada!.
Hoewel sommigen dingen best lekker zijn om te eten, hield ik er toch niet zo'n goed gevoel aan over; altijd een beetje bezwaard gevoel na al dat eten. Ik heb altijd het gevoel dat ik teveel eet; vandaar mijn behoefte om dat eens flink te gaan veranderen. Fruit is gezond en lekker.

29-8-2007 Vandaag begonnen met de geleidelijke omschakeling naar fruitdieet. Vanmorgen nog een paar lekkere broodjes op, maar vanavond niet gekookt en lekker fruit gegeten; bananen, sinaasappel en mandarijnen, mmm lekker! Geen hongergevoel; vroeger naar bed dan normaal.

30-08-2007 Vanmorgen, vroeg op, voor mijn doen; normaal is tot middaguur op bed, nu half acht normale tijd op(ik doe niet aan zomertijd), voel me redelijk goed, niet het gevoel dat ik te weinig geslapen heb, wat anders wel het geval zou zijn. Voor de middag nog broodjes op, sinaasappel, bannaan; niet zoveel zin in eten. Ik moet natuurlijker vruchten gaan kopen, en rauwe noten ipv. de gebrande noten die ik normaal kocht). Ik drink nog "thee", rooibos of honeybush, soms met de nodige kruiden erbij.

4-9-2007 Ik ben mij eens flink gaan verdiepen in de B12-KWESTIE. Veel tegenstrijdige berichten; het riekt allemaal een beetje...Ik besluit op safe te gaan; naar de apotheken om te vragen of er een zelftest is voor B12. Niemand kan die vraag beantwoorden, zelfs bij de huisartsenpraktijk niet(testen eventueel via lab., dwz via bloedprikken). In Amerika kun je urinetest laten doen. Dame van één van de apotheken èn ikzelf gaan verder zoeken. Ondertussen even een B12-suplementje gekocht; op géén van de B12-potjes stond aangegeven op basis waarvan het spul geproduceerd was; man van een reformwinkel moest eerst naar de producent(Solgar) bellen om daar achter te komen; het bleek in overéénstemming met wat ik gelezen had op het net, basis is gist(bacteriën produceren het). Als je zoekt op B12 en zo, krijg je tig keer hetzelfde verhaal; het wordt pas interessant als je "COBALT" en/of "PESTICIDES" toevoegt. Dan blijkt al snel dat er anderen dingen spelen dan wat in al die stereotiepe artikelen wordt beweerd. Dat zogenaamde tekort aan B12 heeft meer te maken met de uitputting van landbouwgronden èn pesticiden èn de rest van de zooi in ons milieu en voeding(Bah!). Sommigen suggereren dat het aan de voeding ligt van vegetaristen, veganisten, fruitisten; te minderwaardig om daar nog op in te gaan.
B12 wordt in ons lichaam opgeslagen èn opnieuw gebruikt. Het kan 20 jaar duren, bij lage - of afwezige opname, voor symptomen ontstaan. Bij vegetariërs, door vezelrijk voedsel, wordt door bacteriën in de dunne darm B12 geproduceerd en (door aanwezigheid van intrinsieke faktor) gebruikt. Bakteriën in mond en keel kunnen ook een bijdrage leveren.
Cobalamine(op vlees) wordt grotendeels vernietigd door koken. Hoeveel rauw vlees eet u zo ongeveer? Op grond van deze gegevens staak ik het gebruik van mijn B12-tabletten.
(Vitamin b12 - the current state-of-the-art of research; luehrmann/leitzmann; vertaald uit het Duits door Klaus Wiegand). Ik heb die Leitzmann eens even opgezocht op het net.
Dat soort mensen hebben onderzoek gedaan naar vegetarisme en veganisme, waarbij ook vegetariërs gebruikt werden die vlees aten, in het ene onderzoek, en in het andere onderzoek werden ook veganisten gebruikt die zuivelprodukten gebruikten. Die lui zijn suggestief, met voorbedachten rade; ze willen ons vlees(en een aantal anderen dingen) door de strot douwen. Daarbij spreken zij voortdurend zichzelf tegen. U kunt het zelf kontroleren; een zoektocht op Leitzmann levert genoeg artikelen op.
Mijn experiment gaat een andere kant op dan verwacht; Ik kom al snel tot het inzicht dat alleen maar fruit(en noten) niet het beste dieet is, mijns inziens. Ik beweer niet dat je er niet van kunt leven, dat geloof ik wel, maar ik denk dat het beter kan. En als het beter kan, waarom dan niet beter?
Ik ervaar dat sommigen dingen voor mij persoonlijk beter of prettiger zijn;
Op dit moment zijn er een paar dingen die voor mij duidelijk zijn:

1. een mens zou géén vlees moeten eten.
2. fruit, noten, zaden en bepaalde groenten zouden een aanzienlijk of grootste deel moeten zijn in 's mensens dieet; zoveel mogelijk of alles ongekookt.
3. een dieet is minstens gedeeltelijk een persoonlijke aangelegenheid.
4. uitzonderingen toegestaan; als je gezond bent en een gezonde voeding gebruikt dan hoeft het geen probleem te zijn eens iets te eten wat je lekker vindt.
Regel zou kunnen zijn: "als je maar weet wat je doet".

Vandaag heb ik wat dingen voorgenomen:
Geen potjes, blikjes, flesjes en zakjes meer met allerlei brouwsels. Terug naar puur, vers, natuurlijk, ongemengd, zonder onnodige toevoegingen. Met ZUIVELprodukten wil ik stoppen, omdat ik daar allang genoeg van heb; voelt niet goed.
Het lijkt er dus op dat mijn omschakeling naar een ander dieet niet één is van vegetarisch naar fruitarisch, maar naar veganistisch dieet. Ik zit nog steeds in een overgangsfase, ik bouw geleidelijk aan af. Mijn lichamelijk gevoel schommelt konstant heen en weer tussen oud en nieuw. Steeds als ik overwegend fruit eet en niet kook, voel ik me beter en lichter. Dan als ik weer gekookt heb, weer dat zwaardere gevoel. Dan ook minder fit bij opstaan. Ik voel gewoon dat het mijn lichaam te veel energie kost om dat gekookte, dode, voedsel te verwerken. Dus wat anderen daarover schrijven klopt; dit is een bevestiging daarvan. De verkeerde(gekookte, dode) voeding van de meesten mensen, kost enorm veel energie om te verwerken. Het is niet natuurlijk, niet gezond; beter gezegd, het is schadelijk voor een mens; kan een mens ziek maken en verkort de levensduur.
Onderzoekers in Japan en Hawaii hebben bevestiging/bewijzen gevonden van oudere onderzoeken dat lagere inname van caloriën/energie, de levensduur verlengd en de kans op leeftijdgebonden ziektes verminderd. Het is zo dat, let op!:
WANNEER U DE HELFT EET, KUNT U DAARMEE UW LEVEN VERLENGEN TOT 50%!
Beter gezegd: u kunt tot 50% langer leven als u uw energie=calorie-inname tot de helft beperkt. (How Much Should We Eat?-Nutrition Advocate)
Vandaag duizeling bij opstaan. Kom ik iets te kort? Toch maar weer gekookt.
Ik neem me voor wat te gaan experimenteren met koken om er achter te komen wat ik tekort kom. Ik maak me dus nog steeds zorgen over tekorten; er zijn veel onzekerheden.
Ik neem me voor op mijn lichaam te vertrouwen. Ik heb besloten het ZUIVELgebruik niet helemaal te staken. Ik neem me voor voorlopig af en toe een ei te nemen en Zwitserse kaas tot ik meer weet. Ik ga nu vaststellen welk onderdeel van de gekookte maaltijd mijn toestand negatief verandert om daarna dat te vervangen door fruit of groenten of...
Mogelijk eet ik nog te weinig fruit en/of groenten. Tekort aan eiwitten en/of ijzer zou het probleem kunnen zijn.
(Update) Mijn bezorgdheid was wéér onterecht. Vegetarische voeding bevat alles wat een mens nodig heeft! Vandaag op zoek gegaan naar nieuw fruit, oa. tropische vruchten. Voor het eerst geprobeerd:

Kokosnoot: Ik heb het even op mijn eigen manier gedaan. De eerste kokosnoot kwam van de Chinese winkel, een verse, vol "suikerwater". Gat er in geboord, water eruit, opgedronken; het leek wel wijn :-). Doorgezaagd, wat van dat witte spul eruit gelepeld. De tweede noot kwam uit de supermarkt, een klassieke bruine, ouder; gat geboord, klein beetje water; doorgezaagd, dikke laag kokos, zeer stevig spul; eruitgesneden met aardappelschilmesje, mmm, lekker, beetje onhandig; ik heb hier speciaal gereedschap voor nodig, een soort guts of zo. Laatste restanten eruit gegutst met een...guts. Wat overbleef is een mooie drinkbeker, ruw aan de buitenkant, glad aan de binnenkant(beetje bijschuren). Gaaf spul.

Papaja: afschillen, zaden eruit(niet eten), vrucht op. Ik had er wat lemon in gedaan, zodat het beter te genieten is.

Passievrucht: héél aparte smaak, maar weinig vruchtvlees; uitlepelen als een kiwi.

Verse vijgen: op mijn eigen manier, doorgesneden, inhoud eruit met mesje, niet slecht. Vandaag dus meer fruit, krieltjes gebakken(helft van normaal) en verschillende groentes.
Halvering van het "oude voedsel", met meer fruit en groenten is een duidelijke verbetering van mijn dieet. De sojabonen véél langer geweekt dan normaal(twee dagen), kort gekookt; bevalt me goed. Voorlopig nog in een overgangsfase, omdat mijn oude voedsel nog niet op is, maar is beter zo. Na de maaltijd meer een verzadigd dan verzwaard gevoel.

Tamarinde: Gekocht in de Chinese winkel/toko in een doos, uit Thailand. Het zijn peulen, met daarin relatief groot zaad en weinig, maar zeer smakelijk vruchtvlees. Je breekt de peul open, dan draden lostrekken, scheiden van vruchtvlees; vruchtvlees eten, zaden verwijderen. Zaden schoonspoelen, drogen en gebruiken voor een spel als Congkak. Ik heb de gedroogde zaden in een potje om te rammelen.

18-12-2007 Nog even over die cocos; ik heb goede ervaring met ongeraffineerd COCOSVET uit de reformwinkel. Betere warmtehuishouding van lichaam(geen koude benen/voeten); soepeler beweging; oogontsteking binnen één dag weg met heel klein beetje vet erop. Ik smeer het op de ovenplaat om friet op te bakken, soms een klein beetje op brood. Wat nog resteert op mijn vingers doe ik op mijn hoofd en handen. Soms smeer ik mijn hele lichaam er mee in, tenminste, 's zomers, als het vet zachter of vloeibaar is.

19-11-2008 Bij ons dieet dienen we rekening te houden met uiterlijke en innerlijke omstandigheden als klimaat, seizoen, weer en lichamelijke gesteldheid. Zomers meer fruit, 's winters extra vet. Rekening houden met hoe aktief je bent. Alles makkelijker gezegd dan gedaan. Ik kan me er moeilijk of niet aan houden. Omdat ik bijna altijd te veel eet kook ik soms niet. Risiko is dan dat ik dat weer vervang door tussendoortjes en dat is meestal geen betere voeding. Als je niet kookt is fruit natuurlijk de beste vervanger. Persoonlijk heb ik dan vaker de neiging koek en zo te gaan nemen. En dat is een verslaving. Het grootste probleem is dan te veel zout. Het beste is geen kristal- of rietSUIKER(sacharose) en geen ZOUT te gebruiken. Ik vermijd alles waar riet- of bietsuiker in zit en voeg geen zout toe. Er zijn zoveel dingen waar onnodig suiker aan toegevoegd wordt dat het eigenlijk verboden zou moeten worden. De overheid is veel te laks. Waarom is er geen winkel waar je alleen maar gezonde voeding kunt kopen? Reform komt het dichtsbij, maar veel produkten hebben nog suiker. Het meeste voedsel in de supermarkt is giftig, want men spuit gif op granen, groentes en fruit en anderen produkten gebruiken dat als grondstof en zijn dus ook giftig. Er ligt dus bijna niks in die winkels waar geen gifrestanten in zitten. Tel dat eens bijelkaar op.
Slechte eetgewoontes hebben een PSYCHOLOGISCHE ACHTERGROND. Dit vormt een geheel met hardnekkige komplexen en instinkten, waarbij verslaving de kern is. Belangrijkste onderdeel van die verslaving is hebzucht. HEBZUCHT IS DE MOEDER DER VERSLAVING. Als je denkt al je zondes of verslavingen opgegeven te hebben dan is er toch nog één over, hebzucht. De moeder wil zeggen dat al die anderen verslavingen er van afgeleid zijn, dat elke verslaving terug te brengen is tot hebzucht.
Deze vaststelling opent de weg naar de oplossing van het probleem. We mogen verwachten dat als we het probleem van de hebzucht, welke kollektief is, oplossen, daarmee ook de slechte voedingsgewoontes en anderen verslavingen verdwijnen. Wat niet wil zeggen dat de oplossing van dit probleem makkelijk is. De juiste voeding is de natuurlijke voeding welke aanwezig is wanneer de mens een natuurlijke leefwijze heeft. Een natuurlijke leefwijze is een leefwijze die in overeenstemming is met de natuur, het Tao, de wil van God (Zie mijn artikel over Tao).

12-12-2008 Mensen zijn fysiologisch gezien geen vleeseters. ("Body of Evidence")
Melk niet langer aanbevolen of nodig. ("Milk: No Longer Recommended or Required")
Gestopt met ZUIVEL; voel me een stuk beter. (ei nog wel)

3-11-2009 Mijn dieet weer verbeterd. Ik ben er nog steeds van overtuigd dat het fruitdieet niet geschikt is voor hier, in het koude noorden. Ik ben gestopt met BROOD en andere dingen waar zogenaamde GLUTEN in zitten. In de plaats daarvan eet ik glutenvrije pap van verschillende soorten vlokken. Ik wordt partiële veganist. Om mijn dieet in balans te brengen ga ik weer wat VLEES eten in de winter; vis(of kip), voor wat extra eiwit en VET(en B 12). Ik ga stoppen met alle lekkere gekruide vegetarische schijven en zo, omdat er te veel dingen in zitten die ik niet wil gebruiken, zoals suiker, zuivel, gluten en andere onnodige toevoegingen. Ik heb gemerkt dat in veel reformprodukten waar slechte dingen uit weggelaten worden juist weer anderen slechte of overbodige dingen ingestopt worden.
Heb je glutenvrije speculaas, zit er weer suiker en/of roomboter in :-)
Valt het U ook op dat veel etiketten microskopische kleine lettertjes hebben, waar je een vergrootglas bij nodig hebt om het te kunnen lezen? Ik heb de neiging dat soort produkten gewoon te laten liggen.

Update 30-10-2010
Eet weer BROOD, liefst zonder korst :-) Alle produkten met KUNSTMATIGE ZOETSTOF uit dieet verwijderd. Eet weer (bio)KAAS, lekker! Weer 100% vegetariër; eet weer VEGETARICHE VLEESVERVANGERS. Ik tracht (ongezond) GEBAKKEN VOEDSEL zoveel mogelijk te vermijden.
De rode ZOETE AARDAPPEL (Bataat) is verassend lekker, ik stoof het met schil en al, is zeer snel gaar.

3 juli 2013
Brood, koekjes en friet enzo geschrapt. Dus alles wat gebakken wordt verwijderd uit mijn dieet, definitief. Molkosan(melkwei) kuurtje. Blaadjes hebben mijn interesse. Blaadjes zijn gezond. Zevenblad is eetbaar; dat is dat schermbloemige "onkruid" waar je zo'n last van kunt hebben in de tuin. Handig, nu kan ik mijn "onkruid" gewoon opeten :-)

2016
Op dit moment 100% vegetarisch. Fruit is gewoon onderdeel van mijn dieet. Brood(zonder korst). Vlees eten is demonisch en dodelijk(verboden vrucht). Mango is goed voor de huid. Boekweitthee goed tegen spataders. Zaai boekweitzaad, doe bloemetjes en blaadje in thee. Eros is oorzaak van lijden. (Eros is cause of suffering).

brahmahum@gmail.com



[ terug... ]Omhoog

Eigen domeinnaam




Maak vrienden


Copyright 2002-2018