» Tara
Foto Verzameld en van commentaar voorzien door BrahmAhUM
Mijn God is "Bewezen Goedheid"

TARA

Tara, Jetsun Dolma, is een animagestalte, zoals Guan Yin. Ze vertegenwoordigt de eigenschappen van de vrouw en de anima van de man.

Originele mantra: OM TARE TUTTARE TURE SWAHA (Tibetaanse uitspraak:Soha)

Vier (Ba Gua-gebaseerde) manifestaties van Tara(Yin):
1. Blauwe Tara= Moeder Tara
2. Indigo Tara= Zorgzame Tara
3. Paarse Tara= Liefdevolle Tara
4. Roze Tara= Rustige Tara

Deze vier Tara's door de man te gebruiken om bewust te worden van de anima(vrouw in de man).

De vier eigenschappen van de man, onbewuste animus van de vrouw, zouden we de vier Boeddha's kunnen noemen:

Vier (Ba Gua-gebaseerde) manifestaties van Boeddha(Yang):
1. Rode Boeddha= Vader Boeddha (Amitabha)
2. Oranje Boeddha= Daadkrachtige Boeddha (Sai Baba)
3. Gele Boeddha= Geestdriftige Boeddha (Siddhartha Gautama)
4. Groene Boeddha= Vreugdevolle Boeddha (Lachende Boeddha)

Sadhana van Tara (Ba Gua-gebaseerd)

Bekoorlijke moeder Tara,
rammelaar in de rechterhand,
speen in de linkerhand,
allerliefste van de wereld,
vol mededogen,
stralende hemelsblauwe ogen,
gouden, blonde haar,
beschermster van moeders,
superieure gids,
voed me met uw wijsheid.

Zorgzame Tara,
gieter in de rechterhand,
doek in de linkerhand,
allerbeste huisvrouw,
beschermster van de kinderen,
luisterend oor,
waak over me,
waarschuw me voor gevaar,
betover me met uw donker bruine ogen,
en uw zwarte haar.

Liefdevolle Tara,
sluier in de rechterhand,
spiegel in de linkerhand,
snel bewegende danseres,
uw ogen een violette tint,
mysterieus,
ongrijpbaar,
wegvluchtend,
als een wapperende vlag,
door mijn geest in beweging gebracht.

Rustgevende Tara,
roze wangen en groene ogen,
handgesmede spijker in de rechterhand,
perzik in de linkerhand,
beschermster van zwangere vrouwen,
u geeft geborgenheid,
u voleindigt alles,
mijn herberg,
tempel,
en huis.

BOEDDHA

Originele mantra: OM MUNI MUNI MAHA MUNIYE SAKYAMUNI SWAHA

Sadhana van Boeddha (Ba Gua-gebaseerd)

Vader Boeddha,
rode spijker in de rechterhand,
blauwe bol in de linkerhand,
bron van creativiteit en intuïtie,
hoogste wijsheid,
hemels chi,
temmer van egoïsme en vraatzucht,
onuitputtelijke bron van liefde,
waarheid,
en leven.

Daadkrachtige Boeddha,
oranje spijker in de rechterhand,
indigo kan in de linkerhand,
alziend oog,
bron van verlichting,
schitterende waterdiamant,
krachtige steunpilaar,
temmer van agressie en angst,
efficiënte reiniger,
stralend als de zon.

Geestdriftige Boeddha,
gele spijker in de rechterhand,
paars blad in de linkerhand,
zachtmoedig indringend,
als de wind,
onder een boom zittend,
temmer van de lust,
groot denker,
Dharma verspreidend,
meester van het ritueel.

Lachende Boeddha,
groene spijker in de rechterhand,
roze huis in de linkerhand,
één en al vrolijkheid,
in het huis van de lachende Boeddha,
hier verzamelen zich alle discipelen,
hier voel je je direkt thuis,
gelijkwaardigheid en vrijheid,
rust, vrede,
en geborgenheid.

BOEDDHISTISCHE TARA

Voorzover ik op dit moment denk te weten is het als volgt:
Tara is een bodhisattva, de "moeder van alle Boeddha's", de perfektie van wijsheid (Prajnaparamita). Haar belangrijkste vorm is de groene Tara. Groen staat voor de verlichte aktiviteiten van alle Boeddha's. Een goede tweede is de witte Tara. Dan is er nog een set van de 21 Tara's, de 108 Tara's en de acht Tara's die beschermen tegen de acht vormen van vrees. Men zegt dat het allemaal aspekten van dezelfde Tara zijn. Volgens legendes was Tara een princes genaamd Yeshe Dawa, Arya Tara, Tib: Pagma Drolma, de “edele bevrijdster(=Tara in Sanskrit)” maw. "de anima", of geboren uit een traan van Avalokitesvara(dwz. zijn anima). Mogelijk is de "echte" Tara princes Bhrikuti uit Nepal, eerste vrouw van Songtsän Gampo, stichter van het Tibetaanse keizerrijk. Later ook getrouwd met de Chinese princes Wencheng(Gyasa). Beiden worden als manifestaties van Tara gezien, princes Bhrikuti is groene Tara en princes Wencheng is witte Tara. Tara woont in het Potala paradijs, Potalokia(Potalaka), haar domein, specifieker genoemd: "Harmonie van de turkoois bladeren".

Tara, als anima, is de gids. Een mannelijke vorm van Tara èn historische leerling van Boeddha is Manjusri. Er is een tekst met, tot Vajrapani gerichte, woorden van Boeddha. Vajrapani is één van de drie beschermers van Boeddha; de andere twee zijn Avalokitesvara en Manjusri. Symbolisch is Vajrapani kracht, Avalokitesvara meededogen, Manjusri wijsheid. Over de tekst zegt men dat het het hele Dharma van Boeddha bevat, een hele belangrijke tekst dus. Eerlijk gezegd heb ik slechte ervaringen met het lezen van lange teksten zoals uit de zogenaamde Tripitaka(Boedhistische drie manden kanon), maar de Manjusri-tekst, hoewel lang, is zeer de moeite waard. Deze tekst, die ik aanraad, heet: "MANJUSHRI-NAMA-SAMGITI".

Het volgende zijn, de voorgenoemde acht vormen van vrees, uit "The Short Commentary on the Tantra of Twenty-one Homages to Tara called The Treasure Vase of Benefit and Happiness", Thupten Shedrub Gyatso.

The eight kinds of fears are:

1. The fear of elephants represents the power of ignorance. When ignorance grows strong, one ignores the law of cause and effect, indulges in alcohol, (here the use of alcohol is a symbolic of wrong view) and becomes crazy.
2. The fear of iron chains symbolizes habituation to lust and desire that bind together the senses and their objects.
3. The fear of pishaca demons signifies the doubt that steals the life force of nirvana, as it moves in the sky of ignorance, and the doubt that harms the understanding of ultimate meanings.
4. The fear of rivers (floods) is a symbol of desire, acting savagely. By the possession of spirits, the current of desire carries beings towards samsara in its tumultuous waves of birth, sick, aging and death caused by karmic wind.
5. The fear of fire represents the power of anger that burns the forest of virtue. Anger is the cause of anxiety, which in turn causes quarrels, disputes, and partialities.
6. The fear of robbery corresponds to the wrong views that steal the treasure of the supreme goal. This causes one to wander aimlessly in the barren ground of wrong view, (and to) believe in extremes and low ascetic practices.
7. The fear of reptiles represents jealousy, the poison of intolerance of another person’s prosperity. Jealousy results in everything becoming a cause for agitation.
8. The fear of lions. Signifies pride, the conceit of holding high ones own views and conduct. Pride causes one to (metaphorically) develop claws as sharp as a lion’s to belittle others.

Another set of eight fears, which are the fruition of secondary afflictions are:

1. The fear of punishment by kings caused by self-infatuation and harming others.
2. The fear of foes is caused by hypocrisy, gloom, sloth and excitement.
3. The fear of evil spirits is caused by dishonesty and deceit.
4. The fear of leprosy is caused by lack of shame and dread of blame.
5. The fear of being lonely is caused by disbelief.
6. The fear of poverty is caused by stinginess.
7. The fear of thunder is caused by anger and enmity.
8. The fear of failure is caused by indolence and carelessness.

Wat ik oa. gelezen heb over Tara:
"How to Free Your Mind-Tara the Liberator" Thubten Chodron :
Goed, Boeddhistisch overzicht.
"Tara and Tibetan Buddhism: The Emergence of the Feminine Divine" By Allison Mull :
Bevat oa.: geschiedenis, 21 Tara's en acht vrees-Tara's. Interessant zijn de profielen van vrouwen die vertellen over hun ervaring met Tara.
"Tara The Feminine Divine"-Bokar Rinpoche : Dezelfde onderwerpen, maar uitgebreider.
Beste artikel (hoog nivo): "The Practice of the Goddess Green Tara" by His Holiness Chogye Trichen Rinpoche.
Witte Tara: "White Tara Sadhana-The brimming nectar of immortality borne on the continuum of Wish-Fulfilling Wheel Holy White Tara."
21 Tara's: "The Twenty-One Forms of Tara" According to the Tradition of Lord Atisha. (Kirti Tsenshab, Choden, Beyer, Willson.): kompleet met afbeeldingen, namen, commentaren, originele mantra's en "Praises to the Twenty-one Taras".
Nog lezen: "Magic and Ritual in Tibet-The Cult of Tara"-Stephan Beyer :
Lijkt een groot werk, zeer uitgebreid, veel info over offerritueel(inclusief veel mantra's en uitleg), maakt een authentieke indruk. Lijkt een boek voor de echte liefhebber, zoals ikzelf :-)

THE EIGHT KARMA-CONNECTIONS

1,2: Karma of mother and father.
3,4: Karma of seeing and hearing.
5,6: Karma of sexual relations.
7,8: Karma of activities and meditation.

My God is "Proven Goodness"

Four manifestations of Tara(Yin):
1. Blue Tara= Mother Tara
2. Indigo Tara= Caring Tara
3. Purple Tara= Loving Tara
4. Pink Tara= Quiet Tara

Four manifestations of Buddha(Yang):
1. Red Buddha= Father Buddha (Amitabha)
2. Orange Buddha= Vigorous Buddha (Sai Baba)
3. Yellow Buddha= Aroused Buddha (Siddhartha Gautama)
4. Green Buddha= Joyful Buddha (Laughing Boeddha)



[ terug... ]Omhoog

Eigen domeinnaam




Maak vrienden


Copyright 2002-2018